
Hieman alle kymmenen vuotta sitten ranskalaisohjaaja François Ozon elokuva 8 Naista toi erittäin raikkaan ja tervetulleen tuulahduksen rikosmysteerien maailmaan. Se oli värikäs, hyvin ranskalainen, mustalla huumorilla ja tabuja kaihtamatta tehty whodunnit-musikaali, joka teki ohjaajastaan kertaheitolla yhden euroopan kiinnostavimmista. Catherine Deneuve nähtiin yhtenä elokuvan naisista ja hän on täällä taas ohjaajan uusimmassa elokuvassa. Uskomatonta, mutta taisin nyt nähdä suosikki näyttelijättäreni ensikertaa valkokankaalla!
Elokuva sijoittuu vuoteen 1977, Deneuve esittää sateenvarjotehtasta pyörittävän miehen edustusvaimoa, palkintoa, koristetta, hädin tuskin edes niitä. Mies tekee selväksi, että hän päättää, toimii, puhuu ja nauttii sihteeristäkin varsin kokonaisvaltaisesti, kun nainen viettää samalla aikaa kotona kodinkoneiden kanssa ja katselee itapäiväohjelmia. Poliittisesti ja sukupuolirooleiltaan jakautuneena aikakautena tämä nainen, Rouva Pujol, tahtoo näyttää kykenevänsä ajattelemaan ja johtamaan, ensin yritystä pyörittäen ja lopulta alusta asti itse pystyttämässään projektissa. Kuvioissa pyörii myös vanha heila, Gérald Depardien esittämä Babin ja Pujoleiden lapset. Vai onko kaikki tämä sittenkään niin kuin päältä päin näyttää. Ohjaajalla on ollut tapana saada elokuviinsa huumoria kyseenalaisin keinoin ja käsittelee ihmissuhteiden kiemuroita vapautuneen estoitta.

Yksi Potichen suurimmista elokuvateknisistä arvoistaan on ainekin henkilökohtaisella tasolla aikakauden monimuotoinen huomioiminen. Rakastan tuota aikaa, helppohan se onkin sitä jälkiperoisesti ihailla kun saa nauttia vain niistä hyvistä asioista. Kuitenkin, muoti, kalustus ja värit ovat vain sitä päällisintä pintaa joka nähdään. Potichen title sequencessa eli alkuintrossa nähdään Deneuve juoksulenkillä - en olisi sitä mielikuvaa osannutkaan odottaa näkeväni - ja se on tehty niin täydellisen kauniiksi kuin parhaimmissa sen aikaisissa elokuvissa vain oli tapana. Ei sellaista Tarantinon ja Rodriguezin yliampuvaa exploitaatiomättöä jossa käytetään kaikki voimavarat saadakseen kuva näyttämään vanhalta ja rämisevältä, vaan oikeasti pirun nätiltä. Ehdottomasti suosikkialkuni sitten Enter the Voidin. Lähemmäs edellämainittujen ohjaajien tehokeinoja päästään kuitenkin ääniefekteillä, joita käytetään kuin tuon ajan b-elokuvissa, myös leikkaukset on tehty ajan keinojen mukaisesti. Erinomainen oivallus oli myös tehdä satunnaisten rakastajien muistelusta juuri sen henkisiä, kuin ne olisi suoraan tuon ajan romanttisten markettipokkarien kansista.

PS. En viitsi edes mainita elokuvan suomenkielistä lisänimeä, koska se on oksettava ja jonkun olisi pitänyt mennä väliin ennen kuin sellaista päästettiin ilmoille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti