torstai 6. joulukuuta 2012

Minun Kiinani



Kiinalaisen propagandapiirtäjän, Li Kunwun, omaelämänkerrallinen Minun Kiinani -trilogia esittelee  kommunismiin kasvaneen pojan kasvua mieheksi. Mao astuu valtaan ja ihmiset ihastelevat.

Aihetta on ehkä käsitelty ennenkin, mutta on varmasti suurimmalta osalta suomalaisia hämärän peitossa. Minun Kiinani on erinomainen sisäänajo Kiinan lähihistoriaan.




Sarjakuvan tyyli kantaa hyvin, jahka siihen ensitarkastelun jälkeen pääsee kiinni. Tapahtumien hulluus ja käsittämättömyys on kuvattu hiljaisella huumorilla, joka on parhaimmillaan äärimmäisen tehokasta.




Erittäin mielenkiintoinen sisäpiiriläisen tarina, ranskalaisen P. Ôtién piirtämänä. Toistaiseksi Suomessa on julkaistu kaksi albumia kolmesta ja trilogian päätös on tuleva ensi keväällä. Kirjat meillä julkaisee WSOY.

Päätöstä ei tietenkään voi ohittaa. Tämä on yksi niistä yllättävämmistä sarjakuva-albumeista, joita on tullut odotettua lähiaikoina.




Kaksi ja puolisataa sivua lukee helposti kerralla, ja kannattaakin lukea. Kirjat pitävät mukanaan ja vievät läpi lähihistoria täysin toisistaan poikkeavien sukupolvien.

Kirjat on varustettu mielenkiintoisilla alkusanoilla, jotka helpottavat ymmärtämään, kuinka tapahtumien kulku, määrä ja tahti on muovannut maata ja sen ihmisiä.




Piirrosjälki ei näyty ensisilmäyksellä kaksiselta, mutta siitä alkaa löytämään paljon mielenkiintoisia ajatuksia. Parhaimmillaan kuvat ovat hyvinkin näyttäviä. Kalligrafiaa on käytetty graafisena tehokeinona. Onneksi alkuperäistekstit näissä tapauksissa on säilytetty, käännöksen kun saa sivun alareunalle.




Minun Kiinani on toimiva lahja (mustavalko)sarjakuvan ystävälle, sekä elämänkerroista ja historiasta kiinnostuneille.

Tutustumista voin suositella myös ylitse skeptisyyden sarjakuvataidetta kohtaan. Tästä voi löytyä se tarvittava kimmoke alan pariin.





WSOY: Minun Kiinani 1: Isän aika
WSOY: Minun Kiinani 2: Puolueen aika
WSOY: Minun Kiinani 3: Rahan aika (tulossa)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti