lauantai 21. huhtikuuta 2012

Botanicula (2012)



Oh what a joy it was getting my hands on the new Amanita Design product, Botanicula, and oh what a shame it's already over. This game must be the most delightful thing I've come across in a long long time. The pure enjoyment of controlling these loveable creatures in this wonderfully interactive, sort of psychedelic world kept me entertained from the very beginning, all the way to the very last exciting moments.

Compared to Machinarium, Botanicula might have slighly richer and larger world, but clearly much easier puzzles. Most of the time one can deal with it as it was an interactive toy instead of an actual point 'n click adventure game, but it does have a few more challenging parts to it too. There's obviously still no need to a hint option like in Machinarium.

As you begin the journey, you'll be introduced to five rather symphatetic little beings you'll be controlling. You're given a chance to explore the world, branching to many different directions. In every new environment you're given new tasks, as the space and missions get bigger. First you need to gather a few feathers from here and there, then a few more keys from the next place and so on. But be alarmed, there are some angry spiders out there. Although there are dangers luring out there, you're not able to die, or even be kicked back more than one screen at a time.






As you're just getting to know the basics in the beginning, you're not even required to do much more than just click on whatever you might see around you and everything will work just fine. You might want to try every spot around after that too, because you'll achieve a new card for every creature you're able to find. It's not necessary to find them, but it's fun anyway. The whole game is about fun after all.

The game is filled with cool features you want to stay playing with, even if they're not getting you anywhere. Lots of lovely musical and visual gags. During the game you might see some familiar characters too if you've played Amanita Design's games before. You'll even be able to play shortly as DVA, the composer of the soundtrack. Like all the previous games from the studio, Botanicula works as a great trip to everyone from a kid to the grown ups. Loved every second of it and will be returning to it soon, just to experience the feel of the game's wonderful world again. The game took about four hours to complete and four hours of euphoria is something worth experiencing I think. Darkness and headphones recommended.






Se tunne kun sai aloittaa Amanita Designin uuden pelin, Botaniculan oli upea, mutta sekin ilo on jo riistetty, aivan liian pian. Täytyy myöntää että tämän pelin pelaaminen on ollut suurimpia elämyksiä aikoihin. Kaikkien näiden rakastettavien hahmojen ohjaaminen niiden mielettömässä, interaktiivisessa, melko psykedeelisessä maailmassa viihdytti ja piti minut tyytyväisenä ensi hetkistä aivan loppuun saakka.

Verrattuna Machinariumiin, Botaniculassa on ehkä aavistuksen rikkaampi ja suurempi maailma, mutta selkeästi helpompia haasteita. Suurimman osan ajasta pelaaja voi huoletta käsitellä pelin maailmaa ennemmin interaktiivisena leluna kuin varsinaisena point 'n click seikkailupelinä, mutta on siinä muutamia hieman haastavampiakin hetkiä. Kuitenkaan Machinariumista tutulle vihjepalvelulle ei ole mitään tarvetta.

Kun aloitat seikkailun, sinulle esitellään viisi melkoisen sympaattista hahmoa, joita pääset ohjaamaan. Pelin moneen suuntaan haaroittuvaan maailmaan tutustumiselle annetaan hyvin aikaa. Jokaisessa uudessa ympäristössä saa uusia tehtäviä, tilan ja haasteiden käydessä isommiksi. Ensimmäisessä pitää etsiä muutama höyhen, sitten muutama kappale enemmän avaimia jne. Pidä varasi, laitamilla kärkkyy vihaisia hämähäkkejä ja muita pahiksia. Vaikka vaaroja pelin maailmassa riittää, et voi kuolla tai joutua peruuttamaan ainakaan yhtä ruutua enempää kerrallaan.




Alussa opitaan perusteet kaikessa rauhassa, eikä paljon muuta tarvitse tehdäkään kun klikkailla vähän kaikkea ympärillä näkyvää ja eteneminen tapahtuu kuin itsestään. Senkin jälkeen tekee mieli kokeilla kaikkea mahdollista, sillä jokaisesta löydetystä otuksesta saa personoidun kortin hahmosta. Niiden keräily ei ole pakollista, mutta se on hauskaa. Pelin tarkoitus onkin ennen kaikkea olla hauskaa.

Peli on täynnä hauskoja ominaisuuksia joilla on kiva leikkiä, vaikkei ne edistäisikään peliä. Paljon hauskoja musiikillisia ja visuaalisia gageja. Pelin aikana pääsee myös näkemään vanhoja tuttuja jos Amanita Designin pelejä on ennenkin pelannut. Hetken aikaa pääsee jopa soittamaan pelin soundtrackin säveltäneen DVA:n konsertissa. Kuten studion aiemmat pelit, Botanicula toimii upeana trippinä aivan kaikille, kaikkein pienimmistä pikkupelaajista varttuneisiin tahkojiin. Rakastin jokaista pelaamaani sekuntia ja palaan pelin maailmaan pian jo pelkän pelimaailman fiiliksen takia. Pelin läpäisy kesti noin neljä tuntia ja neljä tuntia euforiaa on jo mielestäni jotain kokemisen arvoista. Pimeys ja korvalaput suositeltavia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti